Weekenbijlage EeSiOn
1ste kwartaal 2005

Op 1 december ben ik even over en weer geweest naar Ieper om daar het telecomrijtuig te fotograferen.
Hier komt de trein, getrokken door de 2138, terug van Poperinge en zal binnen enkele ogenblikken het station van Ieper binnenrijden.
2 December 2004 was een beetje een pechdag.
Allereerst hing er daar in Poulseur een verschrikkelijke mist. En de 1603 met de telecomtrein was (gelukkig?) ook een half uurtje te laat De nevel was dan toch al iets opgetrokken. Wat verderop naar Gouvy heeft de 1603 het dan ook nog eens opgegeven, zodat de rest van de rit met een diesel ervoor verdergezet werd. En door dat alles had de trein ook nog eens een anderhalf uur vertraging 's avonds, waardoor ik hem gemist heb in Haacht waar ik nog eens een foto wilde nemen.
Maar dan toch nog een weekendbijlage met mist.
Twee treinen had het circus Roncalli (www.roncalli.de) nodig om al het materiaal over te brengen naar Duitsland.
Op 8 december reed er een eerste en op 9 december een tweede trein.
Deze weekendbijlage is gefotografeerd te Hambos en laat de eerste trein zien, getrokken door de 2506.
Het was een mooi zichtje, zo een witte karavaan.
 Hoe snel kan iets geschiedenis zijn? Vrij snel!
Deze foto kan in feite al nooit meer gemaakt worden want....
Ik heb deze week vernomen dat er op de sectie Zandvliet geen van die Franse (p)wagonnetjes meer zullen geladen worden.
Slechts een goede 2 weken kon het gebeuren dat die wagons voor Creutzwald samen met een SNCF36'er konden gezien worden.Tot nader bericht (en dat zou wel eens voor altijd kunnen zijn) worden de kolen voor Creutzwald geladen in B-Cargo Fals-wagons.Nou moet ik dan maar eens gaan proberen om een groene Sncf'er voor die groene B-Cargo wagons te fotograferen. 
Op zaterdag 8 januari 2005 reed de SPENO RR40 MF2 over lijn 15 van Lier naar Antwerpen om daar op de lijn 27A sporen te gaan slijpen.
Ondanks het feit dat dit slijpen zowel op zaterdag als zondag in de loop van de dag plaats vond, heb ik hier geen foto's van.
Ik had jammer genoeg geen tijd om die werken te gaan fotograferen.
Het is dus gebleven bij deze opname te Boechout.
4 locs 77 werden  op 15 januari 2005 overgebracht van Merelbeke naar Antwerpen Noord TCT.
Het gaat hier om de locs 7733 - 7730 - 7732 - 7731.
Dit is regelmatig te zien in het Antwerpse: ballasttreinen die steentjes gaan halen (of brengen).
Want steentjes kunnen we nu wel goed gebruiken.
De beladen treinen gaan naar de werfbundel HSL Antwerpen Noord.
Deze foto is genomen op 21 januari op lijn 27A te Mortsel met 7837 + 7840
Antwerpen Noord Y Schijn op 28 januari 2005. Locs 2342 en 2326.
Dit maal een werktuigje van dienst Infra : de EMV98B.
Hier te Antwerpen Oost op 28 januari 2005.
Op 5 februari stond ik  te Boechout wat te fotograferen toen er een containertrein voorbijkwam, getrokken door 2 DLC-locs.
De eerste was duidelijk de PB03, de tweede had echter geen nummer op z'n zijkant, zoals op de foto nog te zien is.
Maar Patrick Noynaert heeft onlangs bij "Spotterscorner" gemeld dat deze loc een -tijdelijk- bordje achter de venster heeft, met de vermelding "ER007"
Op 6 februari werden er transfers van 77/78'ers uitgevoerd tussen Charleroi en Antwerpen.
's Ochtends reden de locs 7737, 7739, 7743, 7747, 7749, 7848 en 7853 van Charleroi naar Antwerpen en in de vroege namiddag reden op hun beurt de locs 7837, 7836, 7839, 7833, 7835 en 7834 naar Charleroi.
De foto is hier genomen te Hove waar sinds kort ook geen personeel meer aanwezig is.
Dat de werken aan de HSL naar Nederland in volle gang zijn, zal iedereen wel weten.
Regelmatig rijden de werftreinen dan ook af en aan over de werflijn te Ekeren.
En op deze koude maar zonnige 8ste februari kon ik deze foto maken.
Locs 5301 en 5212 aan deze kant en loc 5308 helemaal achteraan in de verte.
Op 25 februari werd ik in de voormiddag op een aangename manier verrast door dit transport aan de uitrit van Antwerpen Noord.
De gerestaureerde 5166 reed, tezamen met een rangeerloc, richting Antwerpen Schijnpoort.
Daar werd door die rangeerloc de 201.010 opgehaald om die over te brengen naar TW Antwerpen Noord.
De 5166 zou op zijn beurt wat tijd doorbrengen op datzelfde Schijnpoort.