Weekenbijlage EeSiOn
2de kwartaal 2005

Ondertussen zijn de 7861 en 7862 al in dienst genomen, maar op 1 maart van dit jaar reden 7852 en 7858 hun overgavetestrit.
Met hier en daar nog wat restjes sneeuw (het zou echter niet de laatste zijn) hier aan de vertakking Schijn te Antwerpen Noord richting Leuven.   De derde loc is de 2610.
Op 14 maart zag ik in Eppegem dit "dieselgeweld" voorbijrijden.
Wat bieden we deze maal: de EM130 rijdt wekelijks wel ergens rond voor meting van de sporen en de bovenleiding.
Op 15 maart reed de motorwagen langs Groenendaal op weg van Brussel naar Ciney. Mooi geel en blinkend op een warme zonnige dag.
De Pinte, 16 maart 2005.
Die dag werden er testritten gereden met 78'ers en M6-rijtuigen.
Ondertussen ben ik er nog niet achtergekomen wat het doel van deze testen was.
Er werd een rit gereden van Gent-St.-Pieters naar Kortrijk en terug met de 7851+7850 en een 27/21 (nummer vergeten) op kop.
Bij de derde rit, weer naar Kortrijk, hingen de rijtuigen vlak achter de 78'ers en de e-loc achteraan.
Ongeveer 2 uur en 30 minuten heen en nogmaals zoveel terug tussen Antwerpen en Franchimont.
En voor wat? Voor een geel Matisavoertuig genoemd UM200SG!
En wat is dat nu voor iets? Ik weet het niet, maar diegene die het wel weet mag het mij mailen op eesion@skynet.be.
Gelukkig was het daar zonnig en warm weer en had ik daar een mooi rustig plaatsje met een zicht op de ruïne in de verte.
Voor de aanleg van hogesnelheidslijnen in Frankrijk komt men bij ons de "steentjes" halen.
Zo waren verschillende transporten over en weer van volle en ledige steenslagtreinen tussen Frankrijk en Lessen.
Hiervoor werden zelfs Franse diesellocs in dubbeltractie ingezet.
Eén van deze ledige ritten naar Lessen is gefotografeerd op 18 maart te Frameries (SNCF 467530 + SNCF 467592).
Op 26 maart reed DLC met een ijzerschroottransport van Nederland naar ALZ Genk.
Een zonnige dag op lijn 15 te Boechout.
Voor deze weekendbijlage moet ik wat uit de hoogte doen.
Zodoende kon ik P-trein 8022 (Etterbeek-Geraardsbergen) fotograferen te Sint-Agatha-Berchem.
Loc van dienst op 31 maart ll. is 2223.
Nog steeds tegen te komen op het Belgische spoorwegnet: de telecomtrein.
Meestal getrokken door een e-loc, doch op sommige nog bovenleidingloze lijnen staat er een mooie diesel voor.
Zoals hier op 19 april te Moortsele met 7767 als sleepelement.
Op 21 april was er een transport van brugdekken, vanop lijn 55 (helaas ben ik in mijn papierrommel de herkomst van deze trein kwijtgespeeld) naar Gent Zeehaven en van daar met een elektrische loc verder (maar ook de bestemming vind ik niet meer, het wordt te erg). De foto van deze trein met zijn bijzondere lading is hier genomen bij het vertrek te Wondelgem.
Op een bepaald moment had ik iets vernomen over een sproeitrein die Tertre ging verlossen van z'n onkruid, maar de samenstelling klopte niet echt met wat ik verwachtte.Vermits ik op die 9de mei een vrije dag had, ben ik toch maar eens gaan kijken. Na de trein gemist te hebben zowel in Mons als in Saint Ghislain, ben ik maar gaan wachten in Jemappes.
En daar zag ik op een bepaald ogenblik deze "sproeitrein" voorbijkomen. De samenstelling was gewoon 1 wagon met een citern en een kleine sproeiinstallatie. Blijkbaar wordt deze combinatie enkel gebruikt op plaatselijke aansluitingen in de streek van Mons.
Eergisteren werd een persvoorstelling gehouden te Antwerpen in de TW ter gelegenheid van de levering van de "laatste" loc van de reeks 77.Plechtig werd loc 7870 aan de aanwezige pers voorgesteld.Enkele dagen daarvoor werd deze loc echter al getest met een rit, samen met 7867. Het leuke aan die testrit was dat de 7870 zonder nummer reed. Blijkbaar mochten de eerste foto's mét nummer slechts gemaakt worden op de persvoorstelling. Die bewuste dag stond ik langs lijn 27A toen deze testrit voorbijreed, en het resultaat kan u in deze weekendbijlage vinden. Maar in feite schijnt de 7870 niet de echt laatst geleverde te zijn, 7868 en 7869 zijn er nog niet geleverd en moeten dus ook nog getest worden.          Ekeren, 9 juni 2005.
Met deze bijlage zitten we weeral in de helft van't jaar 2005.
Rangeerloc 8258 aan kaai 119 (Haven van Antwerpen), 27 mei 2005