Weekendbijlage EeSiOn
2de kwartaal 2004
Vermits het al enkele dagen lekker warm was, kon ik het niet nalaten nog eens een goede maand terug te gaan.
Op 27 februari lag er nog een pak sneeuw en daar passeerde op lijn 27A te Mortsel de DLC-loc PB20.
Op enkele meters na is dit het uiterste vertrekpunt op de sectie Zandvliet (Antwerpse haven) van een elektrisch gesleepte trein.
Normaal gezien vetrekken de treinen in de vertrekbundel die achter ons ligt.
Maar het kan al eens gebeuren dat een stel slechts tot op dit punt (vlak voor onze bureau, dit maakt het wel gemakkelijk) wordt gesleept door de rangeerdiesel, waarna de e-locs de trein hier aanpakken. De bovenleiding loopt trouwens niet veel verder meer.
En hier wil in dit geval zeggen: tot in de kruisingen tussen de laad- en vertrekbundel.
De trein 48913 staat in dit geval nog een klein gedeelte in de laadbundel en zal zodra vertrekken. (23 maart 2004, locs 1313 en 1307)
1 april 2004.
Wie heeft er allemaal niet gedacht dat dit een aprilvis was? Een rit met 29.013 en dat juist op die eerste april?
Ook ik had twijfels maar dan is de telefoon en de mail een goede oplossing.
Op die bewuste dag heb ik me naar Jette begeven, met ergens toch nog een hele kleine twijfel.
Maar reeds van ver was de stoomfluit te horen, lang voor de trein het station passeerde op weg naar het Gentse.
En zo kon ik enkele minuten later dit mooie beeldje maken.
Begin april ben ik ook nog even gaan kijken welke locs 51 er nu nog afgesteld staan in de bundel Luchtbal te Antwerpen.
15 staan er nog, sommige met een iets andere livrei, te wijten aan enig geklieder.
Voor de liefhebbers de nummers: 5103/5110/5173/5168/5132/5186/5146/5102/5133/5181/5141/5136/5158/5143/5177.
Op dat moment stond in de verte motorstel 255 op één van de sporen ernaast.
Datum 2 april 2004.
Het doet al eens goed om nog eens een loc van de reeks 62 in het Antwerpse te zien rondrijden.
Op 2 april reed 6326 met baantrein richting Antwerpen Noord.
De foto is genomen in "den bocht van Ekeren" op lijn 27 A.
En het is weer zover. "Mijnen dada" maakt weer zijn toer over de Belgische sporen.
Deze opname is gemaakt op 3 mei laatstleden aan de Noordlandbrug in de Antwerpse haven.
Blijkbaar is er een nieuwigheidje dit jaar, want deze eerste dagen hebben steeds dezelfde locs dienst gedaan, namelijk de 6330 en 6317.
Waar vroeger praktisch elke dag er andere locs werden opgezonden, bleven deze 2 in Lier er telkens bijstaan.
Alleen de laatste rijdag (5/5) werden ze vervangen door 6291 en 6248.
Op 15 april 2004 zag ik deze combinatie voorbijkomen te Ekeren op lijn 27C.
7772 sleepte hier 5533 richting binnenland, maar naar waar weet ik niet juist.

 

Op 19 april reed de 29.013 nogmaals een testrit waarbij hij met enige vertraging hier in Weerde mijn lens voorbijkwam.
Zoals achteraan links op de foto te zien is, stond er met enige seconden verschil bijna een Breakstel in de weg van de stoomloc.
Op 10 mei reed er een werktrein van dienst Infra van Kortrijk naar Tongeren onder het nummer ZZ95816, deze werd getrokken door loc 6278 en aan de staart van deze trein hing loc 6224. In Hombeek kon ik deze fotograferen.
Maar een twintigtal minuten daarvoor passeerde loc 6285 met de slaaptrein van dienst Infra onder het nummer Z95820, waarschijnlijk ook van Kortrijk naar dezelfde bestemming als de andere.
De nummers van de locs zijn voor de geďnteresseerden, die de oudere dieselreeksen met argusogen volgen.

 

 
Op 3 juni 2004  is er een spoorongeval gebeurd in Lier.
E-loc 2305 is daar met een goederentrein op 2 diesellocs, 6326 en 6248, gereden. Locs 2305 en 6248 voor hun ongeval.
 
Loc 2305 reed op 3 oktober 2001 tussen Antwerpen Noorderdokken en Luchtbal, komende van Nederland met een Railpro-goederentrein. Hij bevond zich nog op de oude lijn 27A, maar vooraan op de foto is het spoor van de nieuwe lijn al te zien.
 
Loc 6248 op 3 mei 2004 in de Antwerpse haven op lijn 226 toen hij met een lege röbeltrein terugreed van de sectie Berendrecht naar het rangeerstation Noord.
Motorwagen 4176  te Waarschoot op 26 mei 2004.
Mijn bescheiden bijdrage tot het vereeuwigen van het feest ter gelegenheid van 150 spoorwegen Kortrijk-Poperinge.
Stoomloc 29.013 rijdt op 5 juni het station van Menen binnen, richting Poperinge.
Achteraan hangt dieselloc 201.010 om tegen een matige snelheid telkens de terugrit naar Kortrijk uit te voeren.
Met 3 ritten (over en weer) naar Montzen zijn alle buiten-dienst-gestelde locs van de reeks 51 afgevoerd uit Antwerpen.
Ook werden al 2 locs van de reeks 62 meegenomen.
Op 7, 21 en 24 juni werden respectievelijk de locs
- 5177/5143/5158/5136/5141/5181/5102/5146/5186/5132/5168/5173/5110/5103
- 5101/5167/5185/5170/5138/5125/5152/5178/5154/5105
- 5156/5157/5164/5162/5172/5180/6271/6298/5174
Met enigszins trieste gevoelens toon ik dit weekend de eerste rit, vanaf Antwerpen Luchtbal, die mij hier voorbijrijdt op lijn 27A te Mortsel.