Weekendbijlage EeSiOn
3de kwartaal 2002

01.jpg (77905 bytes)
Op 8 juli 2002 bracht  loc 2321 een slaaptrein van Bressoux naar Nederland, via Roosendaal ipv Maastricht
Foto genomen te Antwerpen Luchtbal.
02.jpg (127349 bytes)
7770 + 7769 + 2502 reden een overgaverit (nr. 32707) vanuit de Antwerpse haven naar Leuven.
Woensdag 17 juli reden ze voorbij op lijn 27A te Mortsel, achter het vliegveld van Deurne.
In derde positie wordt loc 2502 meegenomen als last, en oefent dus geen tractie uit, zie ook de neergelaten stroomafnemer.
03.jpg (107102 bytes)
Op 19 juli trokken 5517 en 5526 (locs type IJzeren Rijn) de Budeltrein over lijn 27A te Mortsel naar de haven, sectie Lillo.
Dit ter opfrissing van de kennis van de machinisten die voor deze locs al een opleiding gehad hebben.
Tegen het einde van het jaar zouden dan alle machinisten van depot Mol met deze locs moeten kunnen rijden, zodat de 51'ers kunnen verdwijnen. 
04.jpg (151543 bytes)
Op 17 juli reed het Telecomrijtuig over en weer reed tussen Herentals en Neerpelt.
In Herentals werden de 51'ers vervangen door loc 2160.
De foto is genomen bij het buitenrijden richting Lier, de brug op de achtergrond is die van het kanaal, onderaan is de aftakking te zien van het stukje van lijn 29.
2002 07 17,5175,mortsel lijn 27a,eddy goens+tekst (2).jpg (158599 bytes)
Ook op 17 juli reed er een militair transport vanuit de Antwerpse haven naar Aachen West.
De 5 wagons waren de dag voordien beladen op de sectie Rhodesië.
Loc 5175 had de eer dit convooi te slepen, en werd gefotografeerd bij het passeren op lijn 27A in Mortsel.
2002 07 30,204004,antwerpen rail l11,eddy goens (5).jpg (123435 bytes)
Een "bolle neus" in Antwerpen...en nog wel in de haven...en nog wel als havensleper! Om de loc in goede conditie te houden, schijnt men hem regelmatig in te zetten om de reeksen van het rangeerstation Antwerpen Noord naar de desbetreffende secties in de haven over te brengen.Ik kwam  hem op 30 juli tegen met een reeks voor Basf.
De foto is genomen op de wissel van lijn 11 en lijn 11A (naar de secties Stabroek & Zandvliet) juist naast de A12 Nederland-Antwerpen.
De reeks wordt van Antwerpen Noord afgevoerd (op de achtergrond is de trein zojuist door de stortplaats Hoge Maai gereden) en zal enkele meters verder zijn weg vervolgen tussen de rijbanen van de autoweg A12.
2002 08 10,5178+5133,neerwinden,eddy goens (5).jpg (94498 bytes)
Normaal gezien rijd ik steeds met TSP-ritten mee, maar op 10 augustus had ik andere verplichtingen. Toch had ik in de voormiddag tijd om de heenrit te gaan fotograferen in Neerwinden.Na een tocht door het struikgewas kon ik deze foto maken van de locs 5178 (mét derde frontlicht aan) en 5133.
2002 08 22,cfd-loc,antwerpen rail noord,eddy goens+tekst (2).JPG (85350 bytes)
De overbrenging van deze CFL-LOCOREM loc heb ik op een paar minuten na gemist.
Had ik maar wat meer geduld gehad, en nog even blijven wachten.
Maar ik ben dan toch een paar dagen later op Antwerpen Noord eens gaan kijken wat het nu juist voor een loc was.
Antwerpen Noord, 22 augustus 2002
2002 08 25,202020,antwerpen oost,eddy goens+tekst (3).JPG (95605 bytes)
Arno Verhagen woont in Nederland en is 25 geworden.
Ter ere van deze gebeurtenis heeft deze spoorwegliefhebber een mooie rit
georganiseerd doorheen het Vlaamse land.
De 202.020 van TSP werd met enkele rijtuigen naar Essen gestuurd om daar het gezelschap te gaan ophalen. En dan ging de rit via Antwerpen (zie foto) naar Mol en verder via Leopoldsburg naar Diest.
Van Diest reed de trein via Lier de spoorvrienden terug naar Nederland.
Alleen had Arno met 24 augustus een verschrikkelijke natte dag uitgekozen.
2002 09 01,2717,kortenberg,eddy goens+tekst (2).JPG (94179 bytes) Ook dit jaar reden op 1 september de "gordeltreinen", ten behoeve van al
degenen die rond Brussel wilden gordelen. Deze is de E18410 met als tractie loc 2717. De samenstelling bestond uit 3 rijtuigen M4, 2 rijtuigen DMS dan 4 rijtuigen M4 en tenslotte nog één DMS. De trein vertrok rond 8 uur in Oostende en volgde het traject Brugge/Gent/Wetteren/Aalst/Denderleeuw/Jette/Zaventem tot in Leuven waar hij rond 10.35 uur aankwam
2002 09 18,4179,jette,eddy goens+tekst (2).JPG (129221 bytes)
In Namen moest er het één en het ander gevierd worden.
Daarvoor werden er vanuit verschillende depots allerhande materieel (oud en
nieuw) afgevoerd naar Namen.Zo werd er uit Antwerpen loc 204.004 verzonden, via Schaarbeek en Leuven, waar respectievelijk de rijtuigen van de koninklijke trein van Leopold III en stoomloc 12.004 werden bijgevoegd.
Ook werd loc 1360, samen met 2132 en een nieuw dubbeldekrijtuig vanuit
Oostende naar Namen gestuurd.
De nieuwste locs 77 werden dan weer vanuit Charleroi gehaald.
Vanuit Merelbeke werd motorwagen 4179 verstuurd.
Deze is op 18 september gefotografeerd bij de doorrit te Jette, een plaats
waar dit soort van materieel zelden zal te zien zijn.
2002 09 17,thalys4304,hoegaarden,eddy goens+tekst (2).JPG (71817 bytes)
Testritten op de HSL2
Maandag 16 september was ik vruchteloos naar Hoegaarden gereden, wegens enkele lichte problemen was blijkbaar een deel van de testritten weggevallen.
Maar vermits het dinsdag toch mooi nazomerweer was, heb ik weer een toertje met de motor gemaakt, terug naar Hoegaarden en omgeving.
En dan heb ik toch enkele testritten op beeld kunnen zetten, waaronder deze.  Het stel 4304 stel rijdt hier van Ans naar Leuven te Hoegaarden..
2002 09 21,26101,stoumont,eddy goens+tekst (2).JPG (122884 bytes)
Onlangs heeft T.S.P. zijn paradepaard weer eens naar Trois Ponts gestuurd.
's Morgens heel vroeg trokken 6106 en 202.020 de nodige rijtuigen én de stoomloc 26.101 tot in Waremme. Daar verdwenen de diesels zodat de stoomloc op eigen kracht via Liège Guillemins naar Trois Ponts bolde. Daar namen de 2 diesellocs de tractie weer over, om zo verder te rijden naar Sourbrodt.De 26.101 volgde dan 's namiddags los, om alles vanuit Sourbrodt weer naar Trois Ponts te trekken.Op zondag werd dit scenario nog eens herhaald.
De foto zelf is genomen op zaterdag 21 september ter hoogte van Stoumont, tijdens een grijze ochtend zonder zon.