Weekendbijlage EeSiOn
3de kwartaal 2003
2003 06 24,2140,st joris weert,eddy goens+tekst.JPG (77898 bytes)
Nu de rijtuigen M2 (zo goed als) buiten dienst zijn, worden ze sinds 15 juni nog wel ingezet in speciale treinen zoals de treinen naar en van Pennenzakrock in Mol op 26 juni.
Ook op 24 juni werd er een speciale schooltrein met zo'n 11-tal M2 ingelegd vanuit Mechelen over Leuven naar het Six Flags pretpark.
Loc 2140 trok deze hele sleep hier langs Sint Joris Weert.
2003 06 26,6245,boechout,eddy goens+tekst.JPG (249106 bytes)
Terug reizigerstreinen met diesel en M2 in de Kempen.
Althans toch op 26 juni, ter gelegenheid van Pennenzakrock.
Op die dag werden er zowel 's morgens als 's avonds 2 extratreinen ingelegd tussen Antwerpen en Mol om de tieners naar hun festival en 's avonds terug te brengen.
Op de foto trekt loc 6245 de eerste trein terug naar Antwerpen en passeert hier in Boechout, een paar honderd meter voor het station.
2003 07 01,201010,tw antwerpen noord1,eddy goens+tekst.JPG (236378 bytes)
Dit weekend bestaat mijn bijlage uit 2 foto's.
Op 1 juli moest ik toevallig in de buurt van de TW Antwerpen Noord zijn en zag dat daar herstellingswerken bezig waren aan de 201.010.
Het doet goed te weten dat er in sommige van onze oudere locs nog tijd en moeite wordt gestopt.
Hopelijk zien we deze loc nog deze zomer terug in goede staat op de sporen
 
2003 07 01,201010,tw antwerpen noord2,eddy goens+tekst.JPG (227426 bytes)
2003 07 16,5507,beringen mijn,eddy goens+tekst.jpg (268822 bytes)
Op 16 juli laatsleden reden er nog eens 55'ers (ATB) naar de Kempen en het "verre oosten".Met het Telecommeetrijtuig werd er eerst naar Neerpelt gereden, dan terug naar Mol en zo naar Hasselt en Landen.Normaal gezien zou men vanuit Landen terugkeren over Hasselt, Mol, Antwerpen en zo naar Schaarbeek.
's Ochtends had de trein echter al 1 uur vertraging en deze liep uiteindelijk uit tot bijna 2 uur.Hierdoor werd de terugrit van Landen geschrapt vanaf Hasselt.
De foto is genomen in Beringen Mijn.
2003 06 21,5507,ekeren lijn 27a,eddy goens+tekst.jpg (227654 bytes)
Een mens moet al eens wat vroeger opstaan voor een leuke foto.
Op 21 juni 2003 was ik al rond half zeven 's ochtends  aan de inrit van Antwerpen Noord, waar loc 5507 even moest halthouden voor een rood sein.
Dit gaf mij de kans de trein vrij goed op beeld te zetten.
De zon kwam op en dit gaf wel een wat meer "artistieke" finish.Op de foto is ook te zien dat men nu aan beide kanten van de lijn reeds bezig is met werken.
2003 07 21,26101,gemenne zw,eddy goens+tekst.JPG (72591 bytes)
We blijven in de stoomsfeer. Maar eventjes terug naar de Bocqlijn op 21 juli 2003.
In Gemenne heb ik de 26.101 nog gefotografeerd richting Ciney.
Jammer genoeg was het ondertussen een beetje betrokken geworden.
Op zaterdag 9 augustus rijdt het Toeristisch Spoor Patrimonium nog maar eens met hun stomer naar Spontin, nu echter met een goederentrein.
Nog eens een kans op leuke foto's, toch voor diegene die de hitte wil trotseren.
2003 07 29,2382,lint,eddy goens+tekst.JPG (333029 bytes)
Het meetrijtuig van Telecom kom je ook overal tegen.
In een schroeiende hitte passeerde 2382 op lijn 13 met rijtuigen, Telecom en achterste e-loc te Lint op 29 juli 2003.
En de boer.... hij oogstte voort.
2003 08 22,7800+7801+7793,antwerpen noord tw,eddy goens+tekst.JPG (262018 bytes)
Op 22 augustus moest ik op Antwerpen Noord zijn en ik heb dan van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens naar de nieuwe, blinkende locs 78 te gaan kijken.
Zo zag ik juist voor de TW de locs 7800 en 7801 staan, de achterste is de 7793.
2003 08 25,6235+6237,herentals,eddy goens.JPG (202854 bytes)
Op 25 augustus 2003 werd er een nieuwe ziftmachine met bijbehorende werkwagons overgebracht van Hasselt naar Herentals via Mol.
De locs 6235 en 6237 trokken deze trein hier op lijn 15 juist voor de Y Kruisberg.
Even later zal de trein het station van Herentals binnenrijden.
2003 09 06,4142,antwerpen rail lillo,eddy goens+tekst.JPG (234488 bytes)
Op zaterdag 6 september reed GTF een mooie rit in de Antwerpse haven en dit met motorwagen 4142.Zij vertrokken vanuit Antwerpen Berchem en reden zo rechtsreeks naar de sectie Lillo. Vandaar ging de reis naar het Straatsburgdok, langs de secties IJsland en Petrol en zo verder over de Petroleumbrug naar de witte molen in de buurt van Lillo (het dorp).Daar werd halt gehouden voor een serieuze middagmaaltijd, alhoewel het tegen die tijd al eerder namiddag was.
Nadat de passagiers de nodige spijzen en dranken tot zich hadden genomen, reed de motorwagen hen over de Berendrechtsluis, de Noordlandbrug en de lijn 11 terug naar Antwerpen Berchem.De foto is genomen 's morgens juist voor het inritsein van de sectie Lillo (Kant Oorderen).
2003 09 03,7777,antwerpen oost,eddy goens+tekst.JPG (240491 bytes)
Op 3 september 2003 stond ik op "mijn achtertuinperronnetje" van Antwerpen Oost te genieten van de avondzon, en natuurlijk ook foto's te nemen.
En zie.. wat reed daar voorbij: de loc 7777 (!) met een trein met nucleair afval, komende van Nederland en bestemd voor Frankrijk, en ditmaal met 2 wagons met speciale containers.
2003 09 16,7804,bundel groenenhoek,eddy goens+tekst.JPG (100511 bytes)
TUC Rail gebruikt tegenwoordig terug meer treinen voor het zandvervoer tussen de werf Antwerpen Berchem/Centraal en Antwerpen Noord.
De NMBS stelt hiervoor locs ter beschikking maar is niet te beroerd om de nieuwe locs van de reeks 78 al in te zetten.
Loc 7804 reed op 16/9/2003, reeds enkele dagen na zijn indienststelling, de beladen zandtrein van de werf naar bundel Groenenhoek.
Daar wordt de loc omgezet en vertrekt deze met z'n trein verder naar Antwerpen Noord, vanwaar hij dan meestal ook een lege meebrengt.