Melbourne (Victoria)  06-17/12/2003

Opname 1: Dieselloc 458 van de klasse N (maatschappij V-line) met passagierstrein staat vertrekkensklaar in het station Spencer (Street).
Deze loc werd, zoals de meeste van zijn soortgenoten, gedoopt met de naam van een Australische stad in dit geval City of Maryborough.

Klasse N: geïntroduceerd in 1985; GM-EMD motor van 1680 kW

Opname 2: Dieselmotorwagen nr 7012 (maatschappij V-line) wijkt uit na het verzekeren van een reizigersdienst in de periferie van Melbourne. Deze toch wel comfortabele motorwagens worden voornamelijk ingezet tijdens de daluren en in het week-end. Minpunt (vanuit reizigerstandpunt) is de lawaaierige dieselmotor.

Opname 3: Diesellocs G-532 en X-51 (Freight Australia) zijn op weg om hun volgende vrachttrein op te halen op het goederen-emplacement nabij West-Footscray.Klasse G: geïntroduceerd in 1984; GM-EMD motor van 2237kW

Klasse X:
geïntroduceerd in 1966; GM-EMD motor van 1490 kW

Opname 4: Drie National-Rail Diesellocs keren los terug na het afhaken van hun staaltrein op het goederen-emplacement nabij West-Footscray. Let op de twee verschillende gangbare spoorbreedtes nl. 1435 en 1600 mm.

Klasse NR: geïntroduceerd in 1996; GE motor van 2850/3560/4020 PK (wisselend); wegen 132 ton !

Opname 5: Dieselloc A-70 (V-line) sleept een lichte passagierstrein, bestaande uit slechts 2 rijtuigen, tussen Frankston en Stony Point.
Plaats van opname nabij Leawarra.

Klasse A: deze mooie “Bulldog” is in feite een klasse B, geïntroduceerd in 1952 (!) maar werd tussen 1982 en 1984 herbouwd. Hierbij werd o.a. een iets krachtigere motor (1678 kW) voorzien dan de oorspronkelijke GM-EMD 567BC motor van 1120kW.

Opname 6: Dieselloc P-13 (V-line) met passagierstrein uit Melbourne doorkruist met volle kracht (lees lawaai) het station van West-Footscray.

Klasse P: geïntroduceerd in 1955 als T-klasse. Verscheidene locs uit deze klasse werden echter in 1983 verbouwd voor het slepen van passagierstreinen en kregen hierbij de letter P voor hun locnummer. Zoals het meeste Dieselmaterieel in de staat Victoria werd toen gekozen voor de robuuste GM-EMD dieselmotor (700kW).

Opname 7: Drie krachtige National Rail Diesellocs zijn nodig om een lange containertrein door het landelijk stationnetje van Lara te slepen richting Melbourne in de ochtend van 16 december 2003.